20 דקות שיחת טלפון עם פרופ' מוטקה שני

השיחה התקיימה בקיץ האחרון, בעיצומו של ניסיוני הסיזיפי לדחוף להקמת ועדת חקירה ממלכתית למערך האשפוז הממשלתי בבריאות הנפש לצורך מתווה כולל שיתגבר על תקיעות התחום ועל בעיותיו הרבות.

השיחה מאלפת, אם יורשה לי. מצד אחד אקטיביסטית נחושה (לשעבר) ומהצד השני המומחה מספר אחת לניהול מערכות בריאות, והאיש החזק במערכת למרות שהוא פנסיונר.

מוטקה ישב בוועדת החקירה הקודמת למערכת הבריאות: ועדת שושנה נתניהו. בעקבותיה הוביל לחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולרפורמה המבנית במערך בריאות הנפש (צמצום כמחצית מספר מיטות האשפוז).

המטרה הייתה טובה: להעביר את מרכז הכובד מהמוסדות לקהילה (רק בימים אלה מתחיל החזון להתממש אך רבים מאוד המקלות בגלגלים מצד הדרג המקצועי).

אף שמוטקה הוא רופא פנימי בהכשרתו, הוא היחיד שהפסיכיאטרים הבכירים התייראו ממנו. את הישיבות איתם ניהל ביד רמה, כך סיפר לי צביאל רופא, שישב שלוש שנים בגופים שונים כנציג ארגון 1מל"מ בגלגולו הראשון.

מוטקה ניהל עשרות שנים את ביה"ח תל השומר, היה פעמיים מנכ"ל משרד הבריאות, וב-2009 קיבל את פרס ישראל על תרומתו המיוחדת לחברה הישראלית.

פרופ' מוטקה שני הזמין אותי לדבר בכנס ים המלח שהתבטל בלחץ הממסד הפסיכיאטרי בגיבוי הקבוע של הקולגות: הסתדרות הרופאים בישראל (הר"י).

מוטקה ייסד את המכון שממנו הוזמן הכנס הזה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות הנוכחי, משה בר סימן טוב. אלא שהמנכ"ל והשר נאלצו להיכנע ללחצים לביטול הכנס, וגיבו את הביטול.

הכנס האלטרנטיבי שהרמתי בעידודו של מוטקה כבר היה סגור, ואז החלטתי לפרוש מפעילות ציבורית מסיבות שלא אפרטן כאן.

בשיחה הטלפון הנ"ל אני מבשרת למוטקה על הסכמתה של השופטת בדימוס דליה דורנר לעמוד בראש ועדת החקירה שקיוויתי שתקום. גם נעניתי להזמנתו לבקר בביה"ח מעייני הישועה שבו יש שתי מחלקות פסיכיאטריות המוכיחות שאפשר גם אחרת.

כתבתי בזמנו על רשמיי מהביקור במעייני הישועה, וציינתי לטובה את מנהל המערך פרופ' ישראל שטראוס. חבל מאוד שהתקשורת לא נתנה במה גם להתנהלות חיובית בתחום הכאוב הזה. המוסד פרטי, ומתוקצב בעיקר מתרומות.

השיחה בין מוטקה לביני התפתחה לכל מיני כיוונים מפתיעים ויש בה גילויים שלא נחשפו באף כלי תקשורת בישראל.

כל אמצעי התקשורת והגופים הראשיים בשדה הפעילות מתוקצבים ע"י הממשלה, או ישירות ע"י משרד הבריאות ו/או תלויים בחסדיהם וקשורים איתם בקשרי מקצוע וקרבה. אם יסטו מהקו הרשמי יישארו ללא עבודה כמו גל גבאי, לוסי אהריש, אושרת קוטלר ועוד.

כך יוצא שכולם משרתים בדרך זו או אחרת את הממסד או נכנעים לאילוצים שהוא מכתיב.

*פרופ' מרדכי שני אישר את פרסום השיחה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.